Toto označenie je odpoveďou na chovanie skupiny tých, ktorí si hovoria intelektuáli, na ich nálepkovanie bežných normálnych ľudí hanlivými výrazmi. Resp. presnejšie nálepkovanie prekrútenými odbornými výrazmi, ktoré v skutočnosti znamenajú niečo úplne iné a bývajú vyslovené, či napísané v hanlivom, alebo posmešnom kontexte. Pri tom sa spoliehajú, že obete im na tento podvrh neprídu. Čo sa inak celkom často stáva a niekedy im to aj skutočne "žerú". Človek trochu vnímavý len žasne.
Príkladov takých nálepiek je všade okolo veľa. Dva tu uvediem.
1. Také jednoduchšie označenie človeka ako "rasistu" ak povie, že v autobuse je veľa osadníkov a hrozne to tam smrdí, až sa mu dvíha žalúdok. Pričom dotyčný iba popisuje skutočný stav veci. Naopak rasizmus je definovaný ako ponižovanie inej rasy, alebo jej považovanie za menejcennú a v dôsledku toho jej zotročovanie, zabíjanie, genocídu atď. Čo by dotyčný samozjme nikdy neurobil.
2. A zložitejší príklad môže byť onálepkovanie človeka ako Euroskeptika. Pritom dotyčný nemusí byť ani Euro ani Skeptik. Napr. taký Mongol by na otázku fungovania EU len odpľul. Hoci nie je ani Euro ani Skeptik, už by zaň bol onálepkovaný. Naopak dotyčný môže byť ťažký realista. Ak napr. uvedie presné čísla ohľadne nejakých záchranných eurovalov pre krajinu, ktorá dlhodobo nejaví snahu úvery splácať, to sa už stáva dôvodom na pridelenie nálepky Euroskeptik.
Typické správanie pre slniečkára je striktné odmietanie známych, jeho duši nepriaznivých (lat. negatívnych) skutočností. Resp. celkovo jeho ľahkovážne a niekedy aj agresívne odmietanie nepriaznivých faktov, a to aj za cenu sebadeštrukcie, aj po predložení všetkých dostupných dôkazov. Trochu zovšeobecnene by sa dalo povedať, že slniečko odmieta fakty, ktoré sa mu nehodia do jeho scénara. Vedecky povedané "selektívne hodnotenie". Aj v prípade, že by známe fakty boli predložené iba formou otázky, "čo si o tom myslí ?", alebo "ako to hodnotí ?". S veľkou pravdepodobnosťou môžme od slniečka počuť odpoveď "Aj tak sa nezhodneme.".
Nedávny pekný príklad mám od veľkého Človeka: slniečko príde na pokosenú, ale ešte nepohrabanú horskú lúku, kde sa má konať koncert. Prinesie niekoľko hrablí, na pozdrav vynadá okolostojacim, ktorí si riadne zaplatili za vstupenku, že sú hovadá ak s ňou nebudú hrabať a že nech si aspoň striedajú tie ďalšie hrable a ona že bude teda sama hrabať s jednými. Samozrejme príde naboso pol kilometra po spevnenej ceste, lebo krásna čistá horská lúka, žiadna chémia len čistá trávička a mierumilovné chrobáčiky, škoda by ju bolo bagančami pošliapať. No a po 5 minútach zistí, že na lúke rastú aj bodliaky, aj pokrivy, aj mravce že štípu a už sa to nedá naboso vydržať tak namiesto aby sa zodpovedne ustrojila radšej odhodí hrable a zmizne.
V prirovnaní k téme posledných dní by sa dalo s trochou nadhľadu povedať, že slniečko vpustí cez hranice všetkých juhovýchodniarov, poskytne im humanitárnu pomoc do doby než sa zotavia a až ju okradnú a znásilnia, alebo až začnú trochu problémy, tak bude prvá ktorá zdúchne.Slniečko teda zrejme nebude zamerané na spoločensky prospešný výsledok. Často práve naopak je vidieť, že je zamerané len na formálnu stránku, na spôsob, ale nie výsledok.
Medzi známe fyzické prejavy slniečkárov je neustále priblblé a zreteľne násilné usmievanie sa, často z nepochopiteľných dôvodov. Príčetný človek, pokiaľ nie je pod vplyvom nejakej veselej chemickej zlúčeniny, sa väčšinou usmieva z pochopiteľných, alebo ak aj nie pochopiteľných, tak aspoň z trochu známych dôvodov. Aj diagnóza môže byť niekedy známy dôvod.
Inak aj v súkromnom živote nie je zriedkavé u nich pozorovať nezodpovedné jednanie, výraznú ľahkovážnosť k cudzím veciam alebo záležitostiam, sebestrednosť a často aj nekonečnú agresiu voči niekomu, kto s ním typicky zdieľa 149 názorov, ale 150-tý nie (antagonizmus sa tomu po latinsky povie). Vždy musí dôjsť k boju, pokiaľ existuje aspoň jedná nezhoda. Veľmi často (ale nie vždy, existujú aj vínimky) má silnú potrebu vyzdvihovať cudzokrajné a haniť vlastné a to či už ide o kultúru celkovo, či dedičstvo po predkoch, či mentalitu rodu, národa, či históriu, proste všetko čo je jeho rodu vlastné.
Ďalším, vnímavému človeku ľahko postrehnuteľným rozpoznávacím znakom, je otáčanie váhy nejakého skoro až zanedbateľného faktu do nereálnych rozmerov a zároveň striktné odmietnutie vlastnými silami preveriť tento fakt. Súčasne pri tom povýši osobnú skúsenosť nad objektívny fakt. Typicky ak sa dotyčné slniečko stretávalo s príslušníkmi určitej skupiny ľudí, presnejšie so zanedbateľným promile príslušníkov určitej skupiny, vyvodí z tejto skúsenosti tvrdenie, že všetci ostatní príslušníci tejto skupiny sú rovnakí. Zase príklad: slniečko študuje na vysokej škole, kde medzi 800 študentami sú aj 2 neprispôsobiví zaúdenci, ale môžu to byť aj dvaja juhovýchodniari. Na základe toho bude hádzať vinu na zvyšných 797 študentov, alebo na zvyšnú populáciu planéty, za to, že odsudzuje chovanie neprispôsobivých osadníkov. Dôvodom je práve jeho skúsenosť, že oni sú nadpriemerne inteligentní a čistotní. Potvrdí že s nimi žil, lebo s býval na rovnakom intráku ako oni. Zároveň striktne odmietne ísť žiť medzi ich reprezentatívnu vzorku do osady, alebo aspoň do susedstva s osadou. Známy príklad takého slniečka z Prahy bol novinár JXD do doby, než sa oni prisťahovali do jeho susedstva. Vydržalo mu to asi mesiac, potom otočil kartu.
K aktuálnej téme ekonomických imigrantov sa hodí ešte jedno prirovnanie so slniečkami. Všimol som si totiž, že tieto dve skupiny majú niečo spoločné. Možno aj to môže byť dôvodom, prečo ich slniečka tak húževnato podporujú. Ekonomickí imigranti, teda nie tí, ktorí sú skutočne v núdzi a utečú sa schovať pred vojnou za najbližší kopec, ale tí, ktorí idú tísíce kilometrov s vidinou bezpracného ekonomického zisku, cez niekoľko krajín kde im vojna dávno nehrozí. Títo sa chovajú doslova ako kolbylky. Nerešpektujú pravidla hostiteľskej krajiny, presadzujú si vlastné pravidlá, pohŕdajú miestnymi obyvateľmi, alebo inými miestnymi bytosťami (napr. psami, prasatami a pod. s výhovorkou, že sú to podľa ich názoru nečisté stvorenia). Ak sú upozornení, že nerešpektovaním pravidiel spôsobujú svojmu hostiteľovi škodu, odpovedia agresiou.
Navlas rovnaké chovanie, akému sa dostalo od slniečka, miestného nevedomca známeho svojou ľahkovážnosťou, popisuje blízky človek, ktorý mu ponúkol pomoc pri presune autom. Jasne mu vysvetlil že má ešte niekoľko vlastných povinností a nestíha rýchlo pobaliť svoju hodnotnejšiu výbavu. Teda pomoc bude poskytnutá za určitých podmienok. Najprv musí človek pobaliť svoje veci, medzi ktorými bola aj nie najlacnejšia športová výbava, síce dosť silná ale príliš krehká, zvlášť pri neodbornej manipulácii. Pred blížiacou sa búrkou môže slniečko prečkať na vonkajšom sedení pod strechou, kde bude dobre zabezpečený pred búrkou a odkiaľ ho človek priamo vyzdvihne a následne poskytnem odvoz. Ak nesúhlasí, môže využiť služby verejnej autobusovej prepravy. Slniečko teda prijalo ponuku, ale reakcia bola presne v rozpore s dohodnutými pravidlami - dokiaľ človek balil svoju výbavu začalo mierne pršať, a hneď na to mal slniečko už pri aute, teda presne opačne než bolo z dôvodu bezpečnosti dohodnuté. Hrozilo, že ak búrka zosilnie, bude slniečko hľadať najbližší úkryt práve v jeho aute, kde má ešte porozkladanú výbavu, ktorá zatiaľ nebola na určenom mieste k bezpečnej preprave. Zatiaľ čo človek vonku balil dážď skutočne zosilnel a už mal slniečko nasáčkované v aute, samozrejme hlava - nehlava so všetkými svojimi vecami cez krehkú výbavu, viditeľne poohýbanú pod náporom jeho tašiek aj napriek vedomej možnosti poškodenia hostiteľovho materiálu. Úvaha o tom, prečo práve takéto slniečko podporuje porušovanie bezpečnostných pravidiel v jednotlivých štátoch, s rizikom následného vzniku škody, by logicky skončila u podobnosti týchto pováh. Predkovia hovorievali že vrana k vrane sadá. My hovoríme, že človek u týchto typov márne zodpovednosť hľadá. Ponaučením môže byť, že so slniečkom neexistuje stabilná dohoda, pretože nedokáže rešpektovať vopred dohodnuté pravidlá.
Vonkajšie rozlišovacie znaky nie sú presne opísateľné a môžu sa líšiť prípad od prípadu. Nie všetci dredatí sú slniečkári a nie všetci slniečkári nosia dredy. Naviac slniečkári sa spočiatku často schovávajú za inú tvár, aby neboli hneď rozpoznateľní. Dvojtvárosť známa u iných bytostí v latinčine označovaná ako polymorfizmus sa prejavuje aj v ľudskej povahe, len si teraz nespomínam, ako sa tento jav odborne nazýva. Možno najbližší Slovenský pojem k tejto povahovej črte by bol asi "pokrytectvo".
Môj osobný pocit z tohoto javu je, že slniečkári sú výrazne sebestrední ľudia, ktorí majú silnú potrebu hanobiť všetkých ostatných (typický rys "MY, a tí ostatní") ak s nimi do poslednej bodky nezdieľajú ich krajne výstredný názor, nezriedka rozporný s realitou. Často si vymyslia nejakú provokáciu úplne vytrhnutú z reality, ktorá im s vysokou pravdepodobnosťou logicky len tak ľahko neprejde. Následne spustia obrovskú vlnu hanlivých vyjadrení, často aj skutkov, bez ohľadu na objektívne fakty. Viď napr. nepodporenie BanskoBystrického alternatívneho divadla so žalostne nízkou účasťou a neskutočne vysokým podielom nákladov na jedno vystúpenie. Reakcia slniečkárov s vystavením rakvy a vystrojením pohrebu pred štátnym úradom bola krajne nevkusná, až hanlivá, či už k demokraticky väčšinovo zastúpenému úradu, ale aj k zhanobenému obradu odprevadenia nebožtíka.
Slniečkovské správanie sa dá pozorovať v rôznych oblastiach a v rôzných skupinách. Pozor si treba dať, lebo nie všetci príslušníci týchto skupín musia byť nutne slniečkári a jednotlivý slniečkár nemusí nutne vyhovovať všetkým uvedeným príkladom:
·Ak niekto počúva folklórnu ľudovú hudbu, to samé. Ak niekto zaspieva národnú hymnu, uctí národnú vlajku, alebo iný národný symbol, podobne.
·Ak sa niekomu dvíha žalúdok zo smradu neprispôsobivých osadníkov, je označený za rasistu.
·Ak je niekto od prírody depresívny, alebo zo všetkého skeptický, je označený za Euroskeptika, bez ohľadu na to, či je všeobecne skeptik nie len v Euro veciach. Ak je niekto realista, ale vyjadrí sa k Euro veciam, je označený rovnako.
·Ak má niekto zlú historickú skúsenosť na základe ktorej je opatrný, je onálepkovaný za ustrachaného hlupáka - akože má nezmyselný strach, alebo bezdôvodné predsudky kvôli vlastnej hlúposti (viď napr. nedávne prejavy prezidenta k obyvateľom Gabčíkova).
·U kresťanov ak je niekto iného aj keď podobného vierovyznania, je hneď hanlivo označený za pohana (z latinčiny paganus = vidiečan, v Bratislavčtine by sa dalo povedať že "sedlák").
·Ak sa niekto stravuje zodpovedne, je v...iánskym slniečkom označený s výrazným hanlivým tónom ako žrút mäsa, alebo požierač mŕtvol.
·Ak niekto zodpovedne a obetavo organizuje spoločensky prospešné, aj zábavné aktivity, či aktivity určené na zábavu širšej spoločnosti, s nasadením vlastného majetku, požaduje dodržiavanie vopred dohodnutého programu, aby každý mal možnosť si prísť na svoje, je následne hanlivo označený za despotu, suchára, či vyvrheľa. Zaiste sa dnes inak pozeráme na niekdajších vedúcich pionierských táborov a rovnako sú na tom aj dnešní zodpovední inštruktori či organizátori.
Záverom je nutné dodať, že nie všetci, ktorí naoko vyzerajú ako slniečkári nimi musia aj skutočne byť. Je potrebné pozorne rozlišovať podľa zmienených, alebo ďalších overených kritérií. Nie každý totiž kto si oblečie stredoveký odev, alebo je príslušníkom nejakého ....iánstva musí javiť niektorý z uvedených znakov, aj keď sa naoko priblblo usmieva, alebo neje mäso, alebo chodí v nedeľu do kostola, alebo chodí na boso. Rovnako dnešné slniečko už zajtra nemusí byť. Vždy sa môže spamätať, zakopnúť, zamyslieť sa, poučiť sa. Niekedy tomu pomôže zmena zdravotného stavu, inokedy neúspech, možno aj pobyt vo vysnívanej komunite neprispôsobivých, alebo iná významná udalosť. Treba vnímať jeho aktuálny stav. Pred označením za slniečko je potrebné zodpovedne a pozorne sledovať a hľadať niektorý zo zmienených znakov. Lepšie tak urobiť prv, než sa z usmievavého "slniečka" rázom stane agresívne monštrum, ktoré dokáže zákerne strpčiť život človeku, práve keď to najmenej čaká.
Komentáre
SJ
:-D
:D
Ci uz su to platby za predrazene bio, raw a nieviemake ekofriendly potraviny, sedemeurove denne obedy, prestrelene sumy za zasadne "alternativne" umenie, ci sialene palby za "class-y" hocico exotickeho, co "zenofobny plebs" nielenze nepraktizuje, ale o tom ani nechyroval.
Dosledkom tohto je samozrejme situacia, ked na skutocnu zachranu sveta slnieckarovi zostava len zlomok financii, a preto svoj "white guilt" vykompenzuje tym ze zachranuje svet lajkovanim postov ostatnych slnieckarov, a davanim privlastkov ako "zadubenec","xenofob", "rasista" a "nacek" vsetkym ostatnym ...
A poslednym ich definujucim specifkom je, ze viera Slnieckarov vo svoj vysoky intelekt obycajne nasobne prevysuje jeho skutocnu uroven ...
Pojem pohan
Pohan - pozor na falošnú didlemu
Najprv tá druhá vec. Pojmom Paganus - v Slovenčine Pohan - označovali v minulosti obyvateľov vidieka, ktorí zotrvávali v kultúre svojich prredkov a nevideli zmysel v prijatí modernej židovsko-kresťanskéj kultúry. Jednoducho vidiečania boli tak trochu odstrihnutí od moderných vecí, trochu podobne ako ešte začiatkom minulého storočia v odľahlých dedinách. Pojem sa udomácnil ako hanlivé označenie "zaostalcov", v podstate rovnako ako keď niekto o niekom povie že je "sedlák".
A tá prvá vec, tá je trochu jednoduchšia. Pojmom "Pohan" je označovaný každý, kto nie je príslušníkom rímskej cirkvi. Tí čo sa hlásia k Rímskej cirkvi takto označujú okrem "bezbožníkov" aj "inobožníkov", prípadne "viacbožníkov" alebo "všetkobožníkov" (latinsky ateistov, polyteistov, panteistov). Takto napr. označujú japonských šintoistov, indických hinduistov, či budhistov, tak isto príslušníkov pôvodného vyznania na americkom, africkom či austrálskom kontinente, alebo na ostrovoch. Problém v tomto označovaní nastáva pri klasifikácii hranice, teda od akého okamihu človek dostáva nálepku "Pohan". Pretože Rímská církev takto označuje aj iných monoteistov, ako napr. židov či moslimov. Dokonca idú v tomto nálepkovaní až tak ďaleko, že ako pohanov označujú aj tých, ktorí vystúpili, alebo boli vylúčení (latinsky exkomunikovaní) z ich vlastných radov, teda východných kresťanov, príslušníkov reformovaných církví, či príslušníkov novodobých cirkevných spoločenstiev. Suma sumárum z toho vychádza, že pod pojem "pohan" by sa dalo vtesnať viac ako 80% celosvetovej populácie.
A prečo falošná dilema (či logický klam, alebo jednoducho demagógia) ?
Tých viac ako 80 % ľudí sa totiž sami ako pohania neoznačujú. Mnohí si hovoria rôzne inak, niektoré označenia som spomenul vyššie. Z toho dôvodu sa dá povedať, že slovo "Pohan" je chápané ako hanlivé označenie z pohľadu príslušníkov Rímskej cirkvy "iných než sme my" lebo sú nemoderní, zaostalí, sedláci, proste niečo čo považujú za odpad. Pritom v skutočnosti sa jedná o naznačenie, ktoré nie je v súlade so skutočnosťou (doslova nezmysel), pretože sa nejedá o "pohanov" ale o konkrétnych prívržencov svojich vierovyznaní, napr. židov, moslimov, hinduistov, šintoistov a pod.
Stačí takto na ozrejmenie ?